Подання звітності в електронному вигляді – це пріоритетний напрям у розвитку партнерських стосунків між органами державної податкової служби та платниками податків, тому Бориспільська об’єднана державна податкова інспекція приділяє велику увагу питанню впровадження платниками податків подання податкової звітності в електронному вигляді. До податкової інспекції від платників податків надходять звернення громадян щодо електронної звітності, а саме:
Які переваги платникам податків надає подання звітності в електронному вигляді? Подання звітності в електронному вигляді має багато переваг як для платників податків – економія робочого часу та коштів на придбання бланків, гарантоване оперативне відстеження змін до форм звітності, і не тільки податкової, арифметичний контроль за показниками декларації, безпаперова технологія подання звітності, уникнення витрат часу на черги при поданні звітності, надходження підтвердження прийняття звітності, так і для працівників органів державної податкової служби – оперативність обробки податкової звітності, суттєве скорочення часу на проведення перевірки щодо правомірності заявлених до відшкодування сум та забезпечення своєчасного відшкодування.
Чи є послуги з приймання електронної звітності платними? Державна податкова адміністрція України є органом виконавчої влади, який надає послуги з приймання та обробки електронної податкової звітності на безоплатній основі. Щодо плати за реєстрацію в системах операторів електронної звітності, то це питання належить до компетенції операторів електронної звітності й базується на договірних засадах із замовниками цих послуг.
Що є підтвердженням прийняття електронної податкової звітності? Коли органи державної податкової служби одержують від платника податків податковий документ в електронному вигляді, вони проводять його розшифрування, перевірку електронного цифрового підпису, перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту).
Платнику податків надсилаються:
перша квитанція, яка є підтвердженням платнику податків передачі його податкових документів в електронному вигляді до органу державної засобами телекомунікаційного зв'язку;
підтвердженням платнику податків прийняття його податкових документів до бази даних державної податкової служби є друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, в якій визначаються реквізити прийнятого податкового документа в електронній формі, відповідність податкового документа в електронній формі затвердженому формату (стандарту) електронного документа, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про платника податків, дата та час приймання, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова звітність, та дані про відправника квитанції. На цю квитанцію накладається електронний цифровий підпис органу державної податкової служби, здійснюється її шифрування та надсилання платнику податків засобами телекомунікаційного зв'язку.
Якщо надіслані податкові документи сформовано з помилкою, то платнику податків надсилається друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових документів в електронному вигляді із зазначенням причин. На цю квитанцію накладається електронний цифровий підпис органу державної податкової служби, здійснюється її шифрування та надсилання платнику податків засобами телекомунікаційного.
При цьому датою та часом надання податкового документа в електронному вигляді до органів державної податкової служби є дата та час, зафіксовані у першій квитанції.
Підприємство уклало договір про забезпечення електронного документообігу з податковою інспекцією засобами телекомунікаційного зв'язку, отримало ключі і подає звітність в електронному вигляді. Чи буде опрацьовано декларацію в електронному вигляді, якщо на підприємстві змінюється керівництво? У додатку 2 до договору про забезпечення електронного документообігу з державної податкової інспекції засобами телекомунікаційного зв'язку зазначаються анкетні дані платника податку, зокрема дані керівника та бухгалтера підприємства. Крім того, до державної податкової інспекції надаються особисті відкриті ключі на магнітному носії та у роздрукованому вигляді.
Якщо на підприємстві змінюються будь-які дані, внесені до додатка 2, у тому числі директор чи бухгалтер, слід протягом трьох робочих днів після таких змін повідомити державну податкову інспекцію і надати нові сертифікати електронного підпису.
Скільки існує операторів електронної звітності? Державною податковою адміністрацією України укладено договори з ТОВ «Ефективні інформаційні системи» та ТОВ «Оператор електронної реєстрації та звітності» про забезпечення передачі електронної звітності. Крім того, до ДПА України надійшли заявки ще від двох організацій про надання платникам податків послуг оператора електронної звітності, які перебувають на розгляді.
Пащенко Юрій Григорович
Начальник Бориспільської ОДПІ