Президент України Віктор Янукович підписав закони України "Про внесення змін до Закону України" Про Кабінет Міністрів України "та" Про центральні органи виконавчої влади ", який визначає організацію, повноваження і порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України.
Як повідомляє прес-служба Президента, також глава держави підписав Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення управління землями на території Автономної Республіки Крим".
Зокрема, Законом "Про внесення змін до Закону України" Про Кабінет Міністрів України "передбачено внесення змін до ряду статей цього Закону, якими із Закону виключається положення щодо визначення підставою звільнення члена Кабінету Міністрів України внесення Прем'єр-міністром України відповідного подання (зміни до статті 18).
Також законодавчо закріплюється можливість очолювати Першим віце-прем'єр-міністром України, а також віце-прем'єр-міністрами України міністерств (зміни до статті 43).
Крім того, ліквідуються правові інститути: 1) урядових комітетів, 2) урядових органів, 3) міністрів, які не очолюють міністерство (зміни до статей 20, 21, 23, 25, 42, 43, 44, 47, 48).
Закріплюється також право Прем'єр-міністра України надавати доручення членам Кабінету Міністрів України (зміни до статті 42); закріплюється право центральних органів виконавчої влади, діяльність яких не направляється членами Кабінету Міністрів України, і місцевих державних адміністрацій самостійно вносити на розгляд уряду держави проекти актів Кабінету Міністрів (зміни до статті 51). Відповідно до діючої редакції Закону таке право належить лише міністерствам.
Разом з тим, ліквідується посаду Міністра Кабінету Міністрів України, а натомість вводиться посада керівника Секретаріату Кабінету Міністрів України (зміни до статті 26). Законом також передбачено, що керівник Секретаріату має не більше трьох заступників, у тому числі одного першого. Встановлюється порядок призначення на посаду та звільнення з посади керівника Секретаріату і його заступників - ці питання вирішуються Кабінетом Міністрів України за поданням Прем'єр-міністра, при цьому передбачається право керівника Секретаріату вносити щодо кандидатур на посади своїх заступників пропозиції Прем'єр-міністру України (зміни до статті 48 ).
Змінюється і порядок забезпечення діяльності віце-прем'єр-міністрів України - передбачено утворення їх патронатних служб у складі апаратів відповідних міністерств (у відповідність з діючою редакцією Закону України "Про Кабінет Міністрів України" патронатні служби віце-прем'єр-міністрів України утворювалися у складі Секретаріату уряду держави ). Патронатна ж служба Першого віце-прем'єри-міністра України за Законом і надалі буде залишатися у складі Секретаріату Кабінету Міністрів, її працівники будуть призначатися на посади та звільнятимуться з посад керівником Секретаріату за поданням Першого віце-прем'єр-міністра України (зміни до статті 44 і 48);
З іншого боку встановлюється, що граничну чисельність працівників Секретаріату Кабінету Міністрів затверджує Кабінет Міністрів за поданням керівника Секретаріату Уряду держави (нова редакція частини дев'ятої статті 48).
Законом України "Про центральні органи виконавчої влади" реалізовано конституційна вимога щодо законодавчого врегулювання питань організації, повноважень та порядку діяльності центральних органів виконавчої влади (пункт 12 частини першої статті 92, частина друга статті 120 Основного Закону держави). Законом визначено систему органів виконавчої влади.
Законом також визначено статус міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (юридичні особи публічного права), передбачено порядок освіти (шляхом утворення нового центрального органу виконавчої влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) існуючого центрального органу виконавчої влади) та порядок припинення ( шляхом ліквідації, реорганізації) міністерств, інших центральних органів виконавчої влади. При цьому встановлені законодавчі гарантії забезпечення безперервності виконання державних функцій.
Законом визначені повноваження міністрів як керівників міністерств, окремо визначені їх повноваження у відносинах з центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується через міністра.
Законом законодавчо закріплені обмеження щодо кількості заступників міністра.
Також врегульовано статус територіальних органів міністерства, порядок призначення та звільнення керівників територіальних органів.
Крім того, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення управління землями на території Автономної Республіки Крим" передбачається внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про землеустрій", спрямованих на наділення Ради Міністрів Автономної Республіки Крим повноваженнями у сфері регулювання земельних відносин.
Зокрема, мова йде про повноваження приймати рішення щодо віднесення земель до тієї чи іншої категорії; розгляду питання і прийняття рішень щодо безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Також у Радміну Криму будуть повноваження передавати на території Автономної Республіки Крим земельні ділянки державної власності у власність або у користування в межах сіл, селищ, міст і за їх межами для всіх потреб, крім випадків, визначених Земельним кодексом, а також погоджувати передачу таких земель у власність або у користування районними державними адміністраціями на їх території для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
Радмін буде також наділений повноваженнями приймати рішення щодо вилучення для суспільних потреб на території АРК земельних ділянок державної власності, які перебувають у постійному користуванні в межах сіл, селищ, міст і за їх межами для всіх потреб, крім випадків, визначених Земельним кодексом, а також погоджувати вилучення таких земель районними державними адміністраціями на їх території для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції тощо).
Мова також йде про розпорядження до розмежування земель державної та комунальної власності на території Криму землями за межами населених пунктів у відповідність до повноважень, визначених Земельним кодексом.
Надання і зміна цільового призначення земель водного фонду, історико-культурного, лісогосподарського, оздоровчого, рекреаційного, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах населених пунктів буде здійснюватися за погодженням з Радою Міністрів Автономної Республіки Крим.