Вчора, 27 липня 2013 року, в Україні набув чинності скандальний закон № 391-VII, дозволяючий уряду випускати п'ятирічні векселі з прибутковістю до 5%.
Нагадаємо, 4 липня Верховна Рада прийняла в першому читанні за основу і в цілому законопроект № 2290а, ініційований народним депутатом від Партії регіонів Валерієм Омельченко, яким пропонується реструктуризувати в бюджеті 2013 року фактичну заборгованість за допомогою казначейських векселів прибутковістю до 5%.
Як повідомлялося, за проект закону Про внесення змін до закону України Про Державний бюджет України на 2013 рік (щодо реструктуризації бюджетної заборгованості) проголосували 244 народних депутатів з мінімально необхідних 226.
Зазначимо, в тому числі законопроект підтримав народний депутат від Батьківщини Василь Кравчук, за що був виключений з фракції.
Опозиція активно виступала проти прийняття цього закону і раз їй навіть вдалося провалити голосування. Лідер фракції Батьківщина Арсеній Яценюк навіть звертався до Президента з проханням ветувати закон. Також з проханням ветувати закон до Януковича зверталася Федерація роботодавців України.
Відповідно до закону, пропонується надати право Кабінету міністрів реструктуризувати фактичну бюджетну заборгованість з визначеним ним видатками державного бюджету, яка виникла станом на 1 січня 2013 року в установлених ним обсягах, шляхом видачі фінансових казначейських векселів терміном обігу до 5 років, з прибутковістю 5%.
Документ свідчить, що право видачі таких векселів надається органам, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, на підставі отриманих висновків відповідних органів державної податкової служби із зазначенням сум податку на додану вартість, що підлягають відшкодуванню з бюджету, за заявою платників податків видавати їм зазначені у висновках суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість шляхом видачі фінансових казначейських векселів відповідно до порядку, визначеного Кабміном.
Порядок видачі, обігу, погашення та стягнення з фінансових банківськими векселями затверджується Національним банком, а порядок видачі, обігу та погашення фінансових казначейських векселів, що випускаються центральним органом виконавчої влади, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, затверджується Кабінетом міністрів України відповідно до закону про Державний бюджет на відповідний рік.
Крім того, уточнюється, що фінансовий казначейський вексель видається у документарній формі або у формі електронного документа, а також визначається порядок підписання векселя, складеного у формі електронного документа. При цьому визначається, що видача фінансових казначейських векселів України є частиною бюджетного процесу і не підлягає регулюванню Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Варто вказати також і на той факт, що з 1 січня 2013 року набули чинності положення закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення адміністрування податків і зборів", які передбачають введення фінансового векселя для оформлення бюджетної заборгованості.
Згідно з документом, сума заборгованості буде ділитися на п'ять рівних частин і оформлятися векселями з погашенням через один, два, три, чотири роки і п'ять років. Передбачена також можливість сплати векселями зобов'язань перед бюджетом, але не раніше строку їх погашення.
Перший віце-прем'єр Сергій Арбузов підкреслив, що оформлення боргу з відшкодування ПДВ векселями буде виключно добровільною. За його словами, уряд більше зацікавлений у запуску фінансових векселів, які випускатимуться банками і дозволять організувати безресурсне кредитування.
Примітно, що український бізнес виступив проти цього закону, зокрема, Федерація роботодавців, очолювана Дмитром Фірташем, просила президента застосувати до нього право вето.
"Новації свідчать про намір влади вилучити у бізнесу не менше 20 млрд грн обігових коштів протягом другого півріччя", - йдеться в повідомленні ФРУ в п'ятницю. На думку Федерації, запропонований варіант розміщення векселів з урахуванням неринковою процентною ставкою і фактично відсутність права вибору у бізнесу, означає примусову заморозку зобов'язань держави перед роботодавцями на строк до п'яти років.
Крім того, як зазначають в організації, надання органам доходів і зборів можливість фактично приймати рішення про те, яким чином відшкодовувати ПДВ - векселями чи грошима, прямо веде до виникнення поля для корупції в цьому питанні. "Проблемою є також і те, що порядок звернення фінвекселів, від якого, в першу чергу, залежатиме їх ліквідність, доручено стверджувати Кабміну", - зазначається в повідомленні.
У відсутність цього порядку і заявлених обсягів випуску банки та інвесткомпанії утрудняються прогнозувати, з яким дисконтом і прибутковістю будуть торгуватися векселі, підкреслюючи лише, що дисконти і ставки будуть істотно вище, ніж ті які випускалися раніше ПДВ-облігаціями.
Незважаючи на активний опір опозиції, експерти відзначали, що введення фінансових казначейських векселів допоможе частково зняти навантаження з бюджету, а також дещо спростити повернення ПДВ.
ПДВ-векселі спочатку навряд чи зацікавлять інвесторів "Фінансовий вексель може бути борговим інструментом, свого роду - допомога грошам. Цей інструмент допоможе зняти частину навантаження з бюджету з повернення ПДВ. Зараз держава повинна продемонструвати готовність реально погашати ці векселі, тоді вони будуть цікаві і для фінансового сектору", - зазначив виконавчий директор центру соціально-економічних досліджень CASE-Ukraine Дмитро Боярчук.